Modelovanie uloženia cievky v drážke statora – rozbor drážkovej časti izolácie vn cievky
Abstract
Abstrakt. V technickej praxi je meranie čiastkových výbojov v izolácii statorových vinutí elektrických strojov jednou z diagnostických metód, poukazujúcich na kvalitu izolačného systému. Modelovaním porúch izolačného systému a meraniami v laboratórnych podmienkach je možné získať fázové rozloženia výbojovej činnosti, ktoré sú nápomocné pri odhalení porúch v prevádzke. Článok obsahuje matematický model rozloženia napätia na povrchu vodivej vrstvy drážkovej časti izolácie, ktorej základnou úlohou je zníženie výbojovej aktivity medzi drážkovou časťou izolácie vysokonapäťovej cievky a drážkou statora, ako aj samotné meranie čiastkových výbojov pri zmene miesta uzemnenia drážkovej časti. Ďalším problémom, ktorým sa zaoberá tento článok je meranie výbojovej aktivity na výstupe cievky z drážky pri aplikovaní a bez aplikovania polovodivého náteru na výstupe cievky z drážky statora.
Abstract. In practice is the technical measurement of partial discharges in insulation of stator windings of electrical machines one of the methods of diagnosis which indicated the quality of the insulation system. Modeling of the failure isolation system and measurements in laboratory conditions can be obtained phase distribution Discharge activities that are helpful in uncovering defects in the operation. This article contains mathematical model of voltage distribution on the surface of a conductive layer of insulation interlocks whose primary task is to reduce discharge activity between the slot part of the insulation of high voltage stator coils and slot as well as the actual measurement of partial discharges in the change of the earth interlocks. Another problem dealt with in this article is to measure the activities of discharge at the outlet of the coil slot during application and without application of semiconductor coating on the output coils of the stator slot.